"Inteligencja to jest to, z czym rodzimy się. Umiejętności myślenia musimy się nauczyć." Edward de Bono

Nie jesteś zalogowany(a) (Zaloguj się)

Aktualności

Obraz Artur Brzeziński
Zanim podejmiesz decyzję
Artur Brzeziński w dniu wtorek, 19 styczeń 2016, 12:50 napisał(a)
 
Nim podejmiesz decyzję

Zanim podejmiesz decyzję:
  1. Rozszerz perspektywę. Zastanów się: co chcesz osiągnąć? jakie są możliwości? jakie jeszcze są możliwości? Zastanawiając się np. czy zmienić pracę, czy w niej pozostać  - bo już dość masz pomysłów szefa - możesz rozważyć inne możliwości: jak pozostać w tej pracy i radzić sobie z pomysłami szefa. Czyli zamias wyboru w kategoriach "Albo to/ albo tamto" zmienić na kategorię "To i tamto" (tylko w róznych proporcjach.
  2. Sprawdź założenia. Zastanów się, jakimi przekonaniami się kierujesz - może myślisz, że: każdy inny szef będzie lepszy (może nie być...), szybko znajdziesz inną pracę (może tak nie być...). Zwróć uwagę, jaki punkt widzenia przyjmujesz, jakie wartości są dla ciebie ważne.
  3. Zadbaj o emocje - daj sobie czas na podjęcie decyzji, zajmij się czymś innym i poczekaj aż emocje trochę opadną. Wówczas jeszcze raz przyjrzyj się sytuacji i możliwościom.
  4. Przygotuj się na błąd. Oczywiście zawsze podejmiesz najlepszą w danej chwili dla ciebie decyzję (gdyby nie wydawała Ci się taką byś jej nie podjął/podjęła). Warto jednak - tak na wszelki wypadek - przygotować plan alternatywny. Może będzie to tylko ćwiczenie intelektualne. Może nie i wówczas będziesz wiedział/ła co dalej robić.
Obraz Artur Brzeziński
Emocje w słowach
Artur Brzeziński w dniu wtorek, 19 styczeń 2016, 12:24 napisał(a)
 

Zespół polskich psychologów z Pracowni Obrazowania Mózgu, Centrum Neurobiologii, Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego w Warszawie  przygotował ogólnodostępną bazę  blisko 3 tys. popularnych polskich słów wraz z informacjami o tym, jakiego rodzaju emocje (szczęście, złość, smutek, strach, wstręt) kojarzyły się Polakom z tymi słowami oraz jak bardzo te słowa są pobudzające.

Zgodnie z ustaleniami badaczek słowa "awaria" i "komar" kojarzą się nam się ze złością, "lawina" i "skalpel" - ze strachem, "ścieki" i "padlinę" powiążemy ze wstrętem, "żałobę" i "kondolencje" - to słowa smutne, a "weekend" i "zwycięstwo" - wywołują szczęście. Słowo "praca" kojarzy się najbardziej ze szczęściem, ale również ze strachem, złością i smutkiem.

Ciekawie wypadły dwa chyba najważniejsze słowa – mama i tata.

Słowo "mama" znajduje się w pierwszej dziesiątce słów najbardziej kojarzonych ze szczęściem, lecz jest oceniane też czasem jako słowo smutne.

Słowo „tata” znalazło się dopiero w czwartej setce zestawienia słów kojarzonych ze szczęściem słów. 
Kojarzy się też czasem bardziej ze złością.

Ciekawe, jak można wyjaśnić takie ładunki emocjonalne tych słów?

Baza jest dostępna na stronie: http://exp.lobi.nencki.gov.pl/nawl-analysis

Więcej na ten temat można przeczytać na stroniehttp://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,406223,emocjonujace-powstala-lista-polskich-slow-emocjonalnych.html 



Obraz Artur Brzeziński
Czy myślisz o tym, jak myślisz?
Artur Brzeziński w dniu wtorek, 19 styczeń 2016, 12:22 napisał(a)
 
Uczymy się chodzić, jeździć na rowerze, pisać, rozwiązywać  równania z dwoma niewiadomymi i prowadzić rozmowy z szefem itd. W szkole nie trafiamy na zajęcia z nauki myślenia. Możemy myśleć, że myślenia uczymy się niejako w „międzyczasie”. Rzeczywiście ta umiejętność jest elementem naszego wyposażenia ewolucyjnego. Rozwijamy ją obserwując dorosłych, ucząc się poprzez doświadczenie, pewne procedury wpaja się w szkołach.  
Rzadko zastanawiamy się, jak myślimy:  jaki jest wpływ emocji? jakie przyjmujemy założenia, punkt widzenia? czy bierzemy pod uwagę wszystkie czynniki? co wiemy, a co tylko nam się wydaje? 
Wiele decyzji podejmujemy bezrefleksyjnie kierując się tym, co robią (a raczej myślimy, że robią) osoby w podobnych sytuacjach, tym, co nam ktoś powiedział, co wydaje się nam na pierwszy rzut oka słuszne. W takim myśleniu idziemy na skróty – przekonania, stereotypy, przyzwyczajenia prowadzą nas od wyboru do wyboru. Jak napisały  Susan T. Fiske Shelley E. Taylor ludzie są „skąpcami poznawczymi” – zazwyczaj nie zastanawiają się głębiej na tym, co robią. To właściwa strategia w przypadku świata, który nie ulega zmianom i w którym sprawdzają się wypracowane od dawna zachowania. Cechą współczesnej rzeczywistości jest zmienność i nieprzewidywalność. Ukończenie szkoły nie gwarantuje, że podejmiemy pracę związaną z wykształceniem. Założenie lokaty w banku czy obiecującym wysokie zyski funduszu inwestycyjnym nie daje pewności zysków. W tej sytuacji nabiera znaczenia właśnie jakość naszego myślenia. Laureat Nagrody Nobla Daniel Kahneman pisze o myśleniu szybkim (intuicyjnym) i myśleniu wolnym (świadomym).  Myślenie świadome to obserwowania procesów, jakie prowadzą nad do dokonania wyboru. Można tu wskazać dwa typy myślenia: myślenie krytyczne i myślenie twórcze. Oba uzupełniające się i użyteczne w różnych sytuacjach. Umiejętność myślenia krytycznego jest przydatna, gdy mamy dokonać wyboru spośród dostępnych możliwości. Wówczas gromadzimy dane na ich temat, analizujemy je oceniamy, bierzemy pod uwagę własne przekonania, założenia i wartości a następnie dokonujemy świadomego wyboru.  Tak podjętą decyzję rozumiemy i możemy ją uzasadnić. Mamy też spore szanse, że będzie to dobra dla nas decyzja.

Procedury myślenia twórczego warto stosować wówczas, gdy na pierwszy rzut okaz wydaje nam się, że rzeczywistość nie oferuje atrakcyjnych rozwiązań. Wówczas możemy  poprawić, zmodyfikować, rozwinąć, uzupełnić, zmienić te rozwiązania, które istnieją lub  stworzyć coś całkowicie nowego.  Kariery Steva Jobsa (twórcy iPhona) czy Marka Zuckerberga (twórcy Facebooka) są właśnie przykładem efektywnego twórczego myślenia.

Edward De Bono – autor wielu bestsellerów na temat twórczego myślenia napisał "inteligencja to jest to, z czym rodzimy się. Umiejętności myślenia musimy się nauczyć."  



Obraz Artur Brzeziński
Twoje myśli tworzą twój świat.
Artur Brzeziński w dniu niedziela, 3 styczeń 2016, 18:28 napisał(a)
 

Na stronie internetowej “Charakterów” pojawił się tekst „7 negatywnych postaw chronicznie nieszczęśliwych ludzi”.  Opisane są w nim sposoby myślenia, które wywołują i wzmacniają złe samopoczucie osób, które je przyjmują. Są to:

  1. krytyczne (w znaczeniu negatywne) myślenie o sobie,
  2. przyjmowanie negatywnych założeń,
  3. negatywne porównywanie się z innymi,
  4. wspominanie złych chwil,
  5. brak mocy do przeciwstawienia się dominującym ludziom,
  6. skłonność do obwiniania innych oraz 7.kłopoty z przebaczaniem sobie, to wówczas

O ile nasza kontrola nad tym, co dzieje się wokół jest ograniczona (jeśli w ogóle jakaś jest) to mamy ogromny wpływ na to, co myślimy. Proponuję „odtrutkę” na „7 negatywnych postaw…” w postaci 

„7 pozytywnych postaw szczęśliwych ludzi”

1. Akceptuj siebie

Pomyśl o tym, co potrafisz robić, w czym jesteś WYSTARCZAJĄCO dobra/dobry. Nie musi to być śpiewanie, jak Adele, czy granie w piłkę jak Lewandowski. Ja robię pizzę, która smakuje moim bliskim z znajomym, potrafię zrobić prosty mebel, który się nie chwieje.

2. Przyjmuj pozytywne założenia

To, że będzie siebie straszyła/ straszył przewidywaniem najgorszego nie uchroni ciebie przed tym (jeżeli w ogóle tak się stanie). Równie dobrze możesz myśleć, że będzie ok. Wówczas możesz się cieszyć dwa razy. Teraz – przewidując pozytywne konsekwencje i później - gdy już nadejdą. A jeżeli będzie inaczej? Wówczas pomyślisz, co z tym zrobić.

3. Uznaj swoją wyjątkowość

Nikt nigdy nie był i nie będzie taki jak TY. Nikomu nigdy nie zdarzyło i nie zdarzy się to, co było / jest Twoim udziałem. Jesteś JEDYNA/JEDYNY. Tak mają wszyscy ludzie (i nie tylko). Więc jaki sens ma porównywanie ? Jeżeli już koniecznie chcesz się porównać porównaj się z sobą w przeszłości.

4. Wspominaj dobre chwile

To już było. Nie wróci. Nie zmienisz tego. Pomyśl, co było dobrego w Twojej przeszłości. Czyjś dotyk, spojrzenie, dobre słowo, słońce o poranku, burza nocą? Na pewno były dobre chwile. Poszukaj ich. Da Ci to siłę do myślenia i działania w Teraźniejszości – jedynym czasie, w którym możesz coś zrobić.

5. Uznaj swoją moc i prawo do decydowania o sobie i swoich relacjach.

To Ty decydujesz o tym, kto nad Tobą „dominuje”. To TY nadajesz moc innym ludziom (a oni karmią się Twoimi emocjami i uległością). Wiesz przecież, że ci „dominujący” wobec innych tacy nie są. Więc odbierz im moc. Zawsze też możesz poszukać innych ludzi, z którymi będziesz czuła się dobrze.

6. Weź odpowiedzialności za siebie

Dzieci są zależne od dorosłych. Tak było miliony lat temu na sawannie. Tak jest i teraz. Więc dzieci nie decydowały, o tym co zrobią. Nie wybierały tego, jak pomyślą. Ale dzieciństwo się kończy. Teraz jesteś DOROSŁA/DOROSŁY. Okoliczności, sytuacje, inni ludzie mają wpływ na Ciebie, ale to Ty decydujesz, co zrobisz, co będziesz myślała/myślał i co czuła/ czuł. Czy tego chcesz, czy nie.

7. Współczuj i wybaczaj sobie.

Jesteś JEDYNĄ osobą, która nigdy Ciebie nie opuści. Która będzie cierpiała i cieszyła tak jak Ty. Która może – tak jak nikt inny Ciebie zranić i Ciebie ocalić. Zadbaj więc o nią – o siebie. Potraktuj kogoś kogo kochasz - wybacz mu/jej, pociesz go/ją, bądź dla niej/ dla niego dobra. Jest przecież Tobą.


Powrót na główną stronę



Pomiń O mnie
Strona używa plików cookies w celach zapewnienia funkcjonalności strony oraz zbierania statystyk odwiedzin wyłącznie na mój użytek.